BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 30, 2008

Kursus Kepimpinan MGP

salam..

Pada 28 dan 29 Disember 2008 Pasti Negeri Selangor telah mengadakan Kursus Kepimpinan untuk wakil MGP seluruh Selangor bertempat di Sungai Congkak (DCF). Seramai 4 orang wakil dari setiap Kawasan sepatutnya hadir. Ianya terdiri dari Ketua MGP. Timbalan, SU dan Bendahari. MGP Kawasan Puchong telah menghantar 4 orang wakil yang terdiri dari Kak Zai, saya sendiri, Ila dan along merina. Terdapat kira-kira 50 orang peserta telah menghadiri program ini.

Terdapat 2 kertas kerja dan 2 bengkel dapat dibentangkan. Satu permainan menarik yang diberi nama terang gelap juga telah diadakan, walaupun ianya simple tapi banyak pengajaran yang telah diperolehi.

Antara gambar-gambar yang sempat dirakam..


MGP dari kumpulan 3 sedang melakukan tugasan yang diberi.


Ustaz Farhan sedang membentang kertas kerja ke 2.


Di dewan makan bersebelahan dengan sungai yang mengalir jernih.


Kalau macam ni mesti dah kenyang.. :-)



Permainan terang gelap..


Sebelum perlawanan, perbincangan mesti diadakan..


Dengar arahan..


Pengajaran dari permainan..

Keseluruhannya program ini berjaya, tapi pada saya agak kurang pengisian kecuali ceramah dari Ustaz Farhan.. memang best.. memberi motivasi, menyentuh hati..

Tuesday, December 23, 2008

Makluman kepada semua MGP Kawasan Puchong

Salam..

Sedikit makluman dan tugasan untuk semua guru terutama guru kanan (ketua guru):

1. Keahlian MGP.
Semua guru dikehendaki mengisi semula borang keahlian MGP Negeri Selangor, bayaran RM15 seorang. Borang akan diberi dalam mesyuarat MGP akan datang (11 Jan 2009, insyaallah). Pastikan guru datang mesyuarat membawa 2 keping gambar setiap seorang.

2. Kursus MGP khas untuk bakal graduan:

Tarikh: 26-28 Dis 2008
Tempat: D' congkak Forest
Bayaran: RM80
Pakaian: Jumaat (uniform MGP cawangan)
Sabtu (uniform MGP Kawasan)
Ahad (uniform MGP Negeri)

3. Untuk guru yang akan mengikuti Kursus Kepimpinan (4 orang dewan harian)
Tarikh: 28 dan 28 Dis 2008
Tempat: D' congkak Forest
Bayaran: RM20

4. Pertandingan Bola jaring dan bola sepak.

Mohon MGP melatih pelajar dari bulan Jan lagi terutama setiap hari jumaat semasa riadhah. Pertandingan akan diadakan seperti berikut:
Peringkat Kawasan - akan ditentukan dalam mesyuarat Pasti Kawasan
Peringkat Negeri - bulan April
Peringkat Kebangsaaan - bulan Jun

5. Ihtifal / Amal islami

Semua kawasan diminta menghantar wakil dalam semua acara yang diberi. Pada tahun ini ihtifal hanya diadakan hingga peringkat negeri Seklangor sahaja. Mengikut jadual pertandingan peringkat negeri adalah pada bulan Ogos. Kebiasaan ihtifal peringkat kawasan puchong akan diadakan seminggu atau 2 minggu dari tarikh pertandingan peringkat Pasti negeri.

6. Usrah MGP Kawasan.

Lajnah Tarbiyah Pasti Negeri meminta agar MGP Kawasan mengadakan usrah pada setiap bulan yang dikendalikan oleh MGP sendiri.

Sekian buat waktu ini. Sebarang pertanya harap dapa hubungi kak nor atau kak zai.

salam perjuangan buat semua MGP.

...Dari Pasti Negeri

PENDAFTARAN PASTI BARU 2009, HUTANG KAWASAN 2008, PENYELARASAN SEMULA MAKLUMAT PASTI CAWANGAN DI KAWASAN

Sukacita, ingin menarik perhatian tuan-tuan & puan-puan berkaitan perkara di atas.

1.Kawasan-kawasan yang ada membuka PASTI cawangan yang baru pada 2009, sila hantar borang Pendaftaran PASTI cawangan ke pejabat PASTI NEGERI Selangor bagi urusan sijil pendaftaran PASTI SELEWAT-LEWATNYA 15 DISEMBER 2008 .

2. Baki Hutang kawasan mohon diselesaikan sebelum 20 disember 2008

3. Sila ambil perhatian: mohon kepada semua pengerusi kawasan-kawasan supaya mengemas kini maklumat PASTI CAWANGAN dibawah kawasan masing2 untuk penyelarasan semula maklumat PASTI CAWANGAN-CAWANGAN 2009 NANTI.

BUTIRAN TERSEBUT adalah :
a) NAMA & ALAMAT PASTI.
b) NO PENDAFTARAN BESERTA salinaN SIJIL pendaftaran.
c) maklumat AJK: NAMA,ALAMAT & NO TEL.
d) GAMBAR muka depan PASTI CAWANGAN.
e) butiran murid 2009( mengikut jantina (lelaki& perempuan)dan jumlah semua murid) butiran murid sehingga tarikh 1 Feb 2009 .. #( dikemaskinikan sehingga 1 jun 2009 kemudian maklumkan jika ada perubahan)
f) bilangan kelas ( kelas 4tahun, kelas 5 tahun, kelas 6 tahun)
g) senarai maklumat guru (nama,no i.c)

sekian terima kasih

Yang Menjalankan amanah

Mohd. al-hafiz B. adzhan
SUK PASTI SELANGOR

Monday, December 22, 2008

Bengkel MGP Kawasan Puchong

Pada 13 Dis 2008, MGP Kawasan Puchong telah berjaya mengadakan bengkel Pengajaran dan Pembelajran terutamanya untuk panduan bagi MGP Pasti baru yang bakal beroperasi pada awal 2009 nanti. Ianya telah diadakan di bilik mesyuarat Dewan MPSJ Puchong Indah. Terima kasih kerana memberi ruang kepada kami mengadakan bengkel tanpa sebarang bayaran.

Cara pengajaran, silibus untuk setahun dan contoh ringkasan mengajar telah dibentangkan oleh wakil2 Pasti yang telah diberi tugasan. Masing2 menjalankan tugasan dengan baik kecuali Pasti Al Iqbal yang diberi tugasan untuk membentang subjek Jawi 5 dan 6 tahun tidak dapat hadir tanpa menghantar seorang pun wakil.

Secara keseluruhannya bengkel ini berjaya dan ianya amat membanggakan saya sendiri. TAHNIAH MGP Kawasan Puchong. All the best for all of you..

Oppss terlupa untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada cikgu Tina atas jamuan makan tengahari yang cukup istimewa.. terima kasih juga pada cikgu Asu kerana sediakan buah anggur...:-)







Hari Perasmian Pasti Putra Permai

Alhamdulillah. pada 14 Dis 2008 Pasti Putra Permai telah mengadakan upacara perasmian dengan penuh meriah dan sambutan yang menggalakkan. Kumpulan nasyid Fazs telah menyampaikan beberapa buah nasyid untuk menghiburkan tetamu yang hadir. Majlis ini bertambah meriah dengan adanya pertandingan mewarna dikalangan kanak2 yang telah datang sejak awal pagi. Tidak ketinggalan ianya turut disertakan dengan sumbangan beg sekolah kepada kanak-kanak miskin di kawasan tersebut.

Semoga dengan lahirnya Pasti baru ini dapat meriahkan lagi persada Pasti Kawasan Puchong dan diharapkan ianya dapat menjadi pilihan terbaik ibubapa dicawangan tersebut. Pasti Kawasan Puchong maju setapak lagi dengan kehadiran 2 pasti baru di tahun 2009 iaitu Pasti Ar Raihan dan Pasti Putra Permai.







Thursday, December 4, 2008

Kursus Untuk Bakal Graduan

Assalamu'alaikum w.r.t


Kepada :


Pengerusi Kawasan-kawasan,
Majlis Guru-guru PASTI Kawasan,
Guru-guru PASTI cawangan-cawangan.

Tuan/Puan,

KURSUS GURU PASTI TERAKHIR 2008

Perkara diatas dengan segala hormat dirujuk. Dimaklumkan bahawa PASTI Negeri Selangor akan mengadakan kursus bagi guru-guru PASTI seluruh negeri Selangor.

2. Makluman Kursus adalah seperti berikut :

KURSUS GURU-GURU PASTI
Tarikh : 26-28 Disember 2008(Jumat-Ahad)
Tempat : Pusat Latihan Penguatkuasa Selangor (Pulapis),Jugra,
Banting,Selangor Darul Ehsan.

Peserta : Guru-guru PASTI yang bakal konvokesyen,
seluruh negeri Selangor.

Guru-guru yang telah hadir 3 kali kursus asas atau lanjutan. silibus 5 tahun

3. Kehadiran guru-guru perlu dimaklumkan sebelum atau pada 7 DISEMBER 2008 (SERTAKAN NAMA & NO.KAD PENGENALAN). Sebarang masalah sila hubungi saya (0122800458) atau saudara Mohd Al-Hafiz B. Adzhan di talian 013-3449306. Perhatian yang tinggi serta kerjasama pihak tuan/puan amatlah dihargai.

Sekian ,terima kasih.



KEARAH PENGURUSAN CEMERLANG PASTI SELANGOR

PASTI FOR ALL



Yang Menjalankan tugas;

tt
..........................
Mohd Aslam Bin Mohd Khanani
Setiausaha Jabatan PASTI Negeri Selangor.